Kemalangan dapat menguji sebuah persahabatan.

Dua pengembara dan seekor beruang
Assalamualaikum dan selamat sejahtera ....

Cerita ni sebenarnya biasa sahaja, rasanya dah biasa sangat dengar dari kecil dulu sampai sekarang. Ironinya cerita sebeginilah yang menjadi bahan peringatan terbaik untuk kita semua. Ceritanya begini :

Dua orang berjalan mengembara bersama-sama melalui sebuah hutan yang lebat. Saat itu tiba-tiba seekor beruang yang sangat besar keluar dari semak berhampiran mereka .....
Salah seorang pengembara hanya memikirkan keselamatannya dan tidak menghiraukan temannya, terus memanjat ke sebuah pohon yang berada dekat dengannya.
Seorang lagi pengembara, merasa tidak dapat melawan beruang yang sangat besar itu sendirian, terus meniarap dengan serta-merta ke tanah dan berbaring diam-diam, seolah-olah dia telah meninggal. Dia sering mendengar bahawa beruang tidak akan menyentuh haiwan atau orang yang telah meninggal.
Temannya yang berada di pohon tidak berbuat apa-apa untuk menolong temannya yang berbaring. Entah hal ini benar atau tidak, beruang itu sejenak mengendus-endus dekat kepalanya, dan kelihatannya puas bahwa korbannya telah meninggal, beruang tersebut pun berjalan pergi.
Pengembara yang berada di atas pohon kemudian turun dari persembunyiannya dan bertanya kepada rakannya, "Kelihatannya seolah-olah beruang itu membisikkan sesuatu di telingamu, apa yang di katakan oleh beruang itu"
"Beruang itu berkata," kata pengembara yang berbaring tadi, "Tidak bijaksana berjalan bersama-sama dan berteman dengan seseorang yang membiarkan dan tidak menghiraukan temannya yang berada dalam bahaya."
Jadi bagaimana ... bukankah Kemalangan itu dapat menguji sebuah persahabatan.

2 comments:

  1. ERRMMM...beruang tu cakap macam tu...mesti kawan dia terasa...huhu..nice story

    ReplyDelete