Hadiah Terbaik & Terburuk

Assalamualaikum & Salam Sejahtera
Seorang ibu yang dermawan telah menghadiahkan seekor kambing kepada Luqman al-Hakim.Ibu itu berpesan, “Sembelihlah kambing ini dan berikan saya bahagian yang terburuk daripadanya untuk saya makan".Setelah disembelih .......
Luqman mengirim hati dan lidah kambing kepada ibu itu. Beberapa hari kemudian, ibu itu sekali lagi menghadiahkan seekor kambing. Kali ini dia berpesan agar dikirimkan bahagian yang terbaik daripada kambing itu. Setelah kambing disembelih, Luqman mengirim hati dan lidah juga kepada ibu yang dermawan itu. “Kenapakah tuan mengirimkan kepada saya lidah dan hati ketika saya meminta bahagian yang terburuk, dan dikirimkan bahagian yang sama ketika saya memesankan bahagian yang terbaik?” tanya ibu tersebut kepada Luqman. Luqman menjawab, “Hati dan lidah amatlah baik ketika ia baik dan menjadi buruk apabila keduanya buruk.” Mendengar jawapan tersebut, mengertilah ibu itu akan maksud Luqman. Hati dan lidah itu adalah tunjang segala kebaikan dan juga ibu kejahatan serta keburukan

2 comments:

  1. kene jaga hati dan lidah syieda lepas ni. =.= insyaAllah...

    ReplyDelete
  2. iskk!!! kadang kita terlupa nak jaga lidah dan hati!!

    ReplyDelete