Qasidah Burdah

 Assalamualalikum dan selamat sejahtera .....

Apa khabar semua hari ini, hari jumaat yang penuh keberkatan. Selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad S.A.W. 
Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud:
“Hari yang terbaik bagi kamu adalah hari Jumaat; jadi perbanyakkan selawat pada hari tersebut. Maka sesungguhnya selawat yang kamu ucapkan akan dibentangkan kepadaku. Para sahabat bertanya "Bagaimana pula selawat kami dibentangkan kepadamu sedangkan tubuhmu sudah hancur." Beliau bersabda "Sesungguhnya bumi tidak makan jasad anbiya" (Hadis Riwayat Abu Daud)


Sebenarnya, ada banyak jenis selawat, Selawat Syifa, Selawat Badar, kesemuanya indah-indah belaka untuk dialunkan. Tapi hari ni saya nak cerita tentang Selawat/Qasidah Burdah  yang dikarang oleh Imam Al-Busiri. “Burdah” bermaksud “Selendang”.
Al-kisahnya Hazrat Imam SAALIH Shara-FUD-Deen ABU ABDULIAH MUHAMMAD BIN HASAN AL-BUSAIRI RA telah menjadi lumpuh dan tiada harapan untuksembuh. Lalu beliau mencipta sebuah puisi tentang kehebatan dan kebesaran Rasulullah SAW dan sentiasa mengalunkannya semata-mata meminta Allah Ta'alaa untuk menyembuhkan dia dari penyakitnya.  
Beliau telah mengasingkan dirinya di tempat yang tenang pada satu malam Khamis dan dengan penuh keikhlasan beliau mula mengalunkan puisi ini. Seketika beliau telah tertidur lalu bermimpi bertemu Rasulullah SAW seraya mengadu tentang penyakit lumpuhnya.  
Didalam mimpi beliau, kelihatan Rasulullah SAW menggunakan tangan baginda menyentuh keseluruh badan beliau lalu menyelimutkan beliau dengan skarf atau selendang. Melalui Barakat dan nikmat Rasuluallah SAW, Allah SWT telah menyembuhkannya dari lumpuh. Apabila beliau terjaga, beliau mendapati skarf atau selendang pada tubuhnya sama sebagaima yang beliau telah lihat dalam mimpinya  . Ini menyebabkan puisi itu yang dinamakan "Qasidah Burdah".
Begitulah serba ringkas kisah tentang Qasidah/Selawat Burdah ini. Rasanya ramai yang dah tahu dan dengar alunannya. Dibawah ni saya sertakan  video Qasidah/Selawat Burdah 

Qasidah/Selawat Burdah oleh Mohammad Al Husayan


Qasidah/Selawat Burdah oleh Mesut Kurtis

 
 KELEBIHAN SELAWAT

Banyak kelebihan yang diperolehi apabila kita berselawat dengan penuh keikhlasan ke atas Nabi s.a.w. Antaranya adalah :

1. Sabda Nabi s.a.w. dengan maksud:
“Barang siapa yang berselawat ke atasku dengan sekali selawat, nescaya Allah s.w.t. akan berselawat ke atasnya sepuluh kali” (Hadith riwayat Imam Muslim)

2. Rasulullah s.a.w. ada bersabda dengan maksud:
“Orang yg lebih baik disisiku di hari kiamat adalah org yg paling banyak selawatnya kepadaku” (Hadis riwayat Tirmizi)

3. Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Hari yang terbaik bagi kamu adalah hari Jumaat; jadi perbanyakkan selawat pada hari tersebut. Maka sesungguhnya selawat yang kamu ucapkan akan dibentangkan kepadaku. Para sahabat bertanya "Bagaimana pula selawat kami dibentangkan kepadamu sedangkan tubuhmu sudah hancur." Beliau bersabda "Sesungguhnya bumi tidak makan jasad anbiya" (Hadis Riwayat Abu Daud)

4. Sabda Rasulullah s.aw yang bermaksud:

“Barang siapa yang berselawat kepadaku pada waktu pagi sepuluh kali dan pada waktu petang sepuluh kali, ia akan memperolehi syafaatku pada hari kiamat” (Hadis riwayat Tabrani)

5. Sabda Nabi s.a.w : “ Dari Abu Hurairah r.a berkata : Rasulullah s.a.w bersabda dengan maksud:
“Janganlah kamu jadikan kuburku sebagai tempat perayaan dan berselawatlah kepadaku , maka sesungguhnya bacaan selawatmu itu akan sampai kepadaku di mana sahaja kamu berada” ( Hadis riwayat Abu Daud )

Jelas sekali melafazkan selawat ke atas Nabi Muhamad s.a.w. adalah suatu ibadah yang terpuji yang amat disukai oleh Allah s.w.t dan para malaikatNya serta sangat dianjurkan sebagai suatu penghormatan dan memohon rahmat kepada Nabi s.a.w.

 Wassalam ....

Kredit laman luahfikiran / saladinconvoy







No comments:

Post a Comment